Paavo Järvenpään suunnittelema ja Tampereen Ilmailuyhdistys ry:n (aiemmin TIPY ja TIK) vuonna 1947-50 rakentama puurakenteinen kangasverhoiltu liitokone.
Koneen suunnittelun lähtökohtana oli PIK ry:llä ollut puolalainen Salamandra.
TIY:n historia kertoo, että Pertti Piltz ja Esko Pohja osallistuivat koneella vuosina 1951-1953 Siikakankaalla järjestettyihin purjelentokilpailuihin. Näissä kilpailuissa koneella saavutettiin parhaimmillaan 2. sija ja sillä lennettiin 19 km pituinen matkalento.
Vuonna 1961 kone myytiin Jyväskylään, josta sen matka kiersi useilla omistajilla ympäri Suomea. 1970-luvun puolivälissä TIY ry osti koneen ja entisöi sen museointia varten. Kone asetettiin joksikin aikaa esille Vapriikkiin, kunnes se varastoitiin.
15.1.2016 TIY ry lahjoitti koneen Pirkanmaan Ilmailuhistorialliselle seuralle (PIHIS ry).
Koneen suunnittelun lähtökohtana oli PIK ry:llä ollut puolalainen Salamandra.
TIY:n historia kertoo, että Pertti Piltz ja Esko Pohja osallistuivat koneella vuosina 1951-1953 Siikakankaalla järjestettyihin purjelentokilpailuihin. Näissä kilpailuissa koneella saavutettiin parhaimmillaan 2. sija ja sillä lennettiin 19 km pituinen matkalento.
Vuonna 1961 kone myytiin Jyväskylään, josta sen matka kiersi useilla omistajilla ympäri Suomea. 1970-luvun puolivälissä TIY ry osti koneen ja entisöi sen museointia varten. Kone asetettiin joksikin aikaa esille Vapriikkiin, kunnes se varastoitiin.
15.1.2016 TIY ry lahjoitti koneen Pirkanmaan Ilmailuhistorialliselle seuralle (PIHIS ry).