TIY:n historiaa - Uusi alku 1946

1946 palattiin Frenckellille ja siellä korjattiin Gr 9 (G32) sekä Komar (nyt OH-MAB). Toiseen Gr 9:ään (G38 ) rakennettiin ns. muna eli irrotettava vanerinen "ohjaamo". G38 rakennettiin muutenkin aika lailla uudelleen; siihen viittaavat aikalaisten kertomukset sekä toimintakertomukseen kirjattu työtuntimäärä 1.400 h. Koneiden kunnostus- ja muutostyöt olivat sikäli totaalisia, että vielä 1950 ja 1960 -luvuilla eli sitkeänä tieto, että koneet olivat uusia ja rakennettiin vasta silloin (tähän saattoivat vaikuttaa myös "yleiset syyt"). Joka tapauksessa eri julkaisuissa, omissa ja mm. Tammerkoski-lehdessä, näin väitettiin, mutta mehän tiedämme nyt asian todellisen laidan.

Näin päästiin aloittamaan lentotoiminta TIPY:ltä perityillä kolmella koneella Härmälässä. Raakaa puuhaa, sillä G32 jätettiin kauden kolmannen vaurion jälkeen lopullisesti korjaamatta ja G38 selvisi kahdella pienemmällä "kaputilla". Plussana kannattaa merkitä Komarilla tehdyt paikalliset muutaman minuutin termiikkilennot. Paavo Järvenpää saavutti jopa 2 h 10´ ajan sekä vielä 73 km:n matkalennon Härmälästä Kuoreveden Halliin. Purjelennon mestaruuskilpailuihin Parolassa osallistuivat TIK:n P.Järvenpää (6.) ja I.Joensuu (9.). Siitä, mitä siellä varsinaisesti puuhailtiin, ei kerhon papereihin ole tarkemmin kirjattu.

Puolalaisesta Salamandrasta kehitellyn Sisiliskon rakentaminen käynnistyi 1947. Suunnittelusta vastasivat kerholaiset Paavo Järvenpään johdolla. Lisäksi rakennettiin uusi vintturi ja sekä G38:aa että Komaria korjattiin. TIK:n ensimmäiset C- ja lupakirjatutkinnot saatiin valmiiksi. G38:aa kohdannut kauden seitsemäs (!) vaurio koitui koneen lopulliseksi tuhoksi - eteen tullut juna (!!) esti laskuun saapuvaa pilottia pääsemästä kentälle ja lento päättyi "turvallisuussyistä" metsään (!!!). Komar selvisi yhdellä vähäisemmällä vauriolla (jotakin positiivistakin; kirj. huom.).

Itsenäisemmän toiminnan turvaamiseksi (TIK toimi Ilmailukerhojen Yhdistys ry:n alaosastona) perustettiin Tampereen Ilmailuyhdistys ry 26.4.48. Rekisteriin TIY merkittiin 15.5.48 ja Suomen Ilmailuliiton jäsenyyteen seuraavan vuoden vaihteessa, jolloin TIK virallisesti "päätti päivänsä" ja TIY jatkoi toimintaa. Kalustoa oli tuhottu siihen tahtiin, että ainoa lentokuntoinen kone oli Komar, joka sekin kärsi kaputin. Ennen sitä saavutettiin tuohon aikaan kunnioitettava 49 minuutin aikalento ja 860 metrin korkeus lennolla, joka ulottui Härmälästä Messukylän kirkolle (sille uudelle, joka on kauempana kuin vanha) ja takaisin. Rakennustilat jouduttiin siirtämään toisaalle Frenckellin alueella.

Sisiliskon rakennustyö jatkui 1949, Komaria korjailtiin edelliskesän vaurioiden jäljiltä ja koulutuksen tarpeisiin vuokrattiin Valkeakosken Ilmailukerhon Harakka II (H45). Komarilla saatiin paikalliseksi aikalentoennätykseksi 2 h 48 min ja samalla käytiin 980 m:n korkeudessa. Harakka vaurioitui kaksi kertaa ja Komar kerran. Syksyllä aloitettiin oman Harakan rakentaminen. Tuolle vuodelle on kirjattu tähän työhön 40 h, mikä merkitsee sitä, että tehtiin lähinnä alustavat valmistelut.

1940-luvun jälkipuoliskon TIK:n ja TIY:n purjelennot hoidettiin auto- ja vintturihinauksella. Lentojen määrät vaihtelivat 218:sta 1.501:een ja viime mainittunakin (1947) lentoaikaa kertyi vain 63 h 47´. Paljon siis mahtui mukaan lyhyitä pomppuja, elettiinhän 1-paikkaiskoulutuksen aikaa liitokoneilla. Tämä pääosiltaan selittää "iloiset koneenrikkojaiset", mutta on asiaan ollut varmaan muitakin syitä (koulutus, asenteet?). Tarkkaavainen lukija on jo huomannut, ettei tästä tule varsinaista henkilöhistoriaa. Nimiä mainitaan harkiten ja harvakseltaan ja vain silloin, kun ne oleellisesti liittyvät johonkin tapahtumaan.

Copyright © 2016 Tampereen Ilmailuyhdistys Ry
email: webmaster (at) tiy.fi
Site administration